Je-mun Yun uteliggaren i moster film och samhällets kritik

Lagom rolig och lagom otäck

Titel The host

Regi Bong Ho ko

Medverkande Byun Hee-Bong

Svensk distribution SVT play

Betyg A

Få nationen har haft för mig ett sådan imponerade arbete när det gäller filmskapande som syd Korea. Det är ofta verk som är extrema när det gäller våld men även ett kritik till landets iper kapitalistiska idéer klass samhället och den ofta meningslösa lidande till USAs ställningar. Byun Hee-Bong ä patriarken som har hand om ett lite kiosk gator kök vid den floden som lugnt kommer nära den. Vi upptäcker hans liv med barnbarn Park Nam-Joo  spelade av Bae Doona och inte och hans dottern Park Hyun-seo som har den omogna skönheten av Ko Asung. Vi möter henne när hon förlorare en vikrig tävling med pilbpg och ända till sltet försöker hon att använda sig av den. Hon har en bror som spelas av Dong-ho Lesig ae som är den smärtare i familjen och försöker på sig att hitta barnbarnet och ständigt bråkar med den som är huvudrollens innehavaren den blonderade ofriviga hjälten Park Gang-Doo spelade av Song Kang-ho. Allting verkar fungera som perfekt från fotografi vad  av Hyung Koo Kim till den snabba klippningen av Sun-min Kim som lyckas att ge till långa tagningar ett klaustrofobisk kännetecken eftersom i dem har vi ett form av långa och svåra kapplöpningar med moster ett slags amfibier Alien som spelas av den naturligtvis häftig dator animerade  Dal-su Oh. Fillmen är just så annorlunda från dem klassiska asiatiska moster filmer eftersom det som man möte en figur som är inte övervinnlig men görs det dels av skaparen den rent av korkade amerikansk doktor spelade av Scott Wiliiams men även av myndigheterna som söker ett påtänkt virus och gör ingenting annat. Det blir nästan en parodi eftersom den enda som hjälper familjer är en psykisk störd utliggaren spelade av Je-mun Yun. En bra och smart film

Robert Fogelberg Rota